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Interdisciplinary Studies in Human Rights

Interdisciplinary Studies in Human Rights

Coverbild der Reihe "Interdisciplinary Studies in Human Rights"Editor-in-chief: Markus Krajewski
Series Editors: Petra Bendel, Heiner Bielefeldt, Andreas Frewer, Manfred L. Pirner

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Human rights are one of the normative cornerstones of contemporary international law and global governance. Due to the complexities of actual or potential violations of human rights and in light of current crises, new and interdisciplinary research is urgently needed. The series Interdisciplinary Studies in Human Rights recognizes the growing importance and necessity of interdisciplinary research in human rights. The series consists of monographs and collected volumes addressing human rights research from different disciplinary and interdisciplinary perspectives, including but not limited to philosophy, law, political science, education, and medical ethics. Its goal is to explore new and contested questions such as the extraterritorial application of human rights and their relevance for non-state actors, as well as the philosophical and theoretical foundations of human rights. The series also addresses policy questions of current interest including the human rights of migrants and refugees, LGBTI rights, and bioethics, as well as business and human rights.

The series editors are Members of the Centre for Human Rights Erlangen-Nürnberg (CHREN), an interdisciplinary research center at Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg. The Advisory Board brings together human rights scholars from a wide range of academic disciplines and regional backgrounds. The series welcomes suggestions for publications of academic research falling into the series subject matter.

Bisher erschienene Bände

Human Rights Literacies – Future Directions

Herausgeber: Roux, Cornelia, Becker, Anne (Springer, 2018)

This book adds impetus to the nexus between human rights, human rights education and material reality. The dissonance between these aspects is of growing concern for most human rights educators in various social contexts. The first part of the book opens up new discourses and presents new ontologies and epistemologies from scholars in human rights, human rights education and human rights literacies to critique and/or justify the understandings of human rights’ complex applications. Today’s rapidly changing social contexts and new languages attempting to understand ongoing dehumanization and violations, put enormous pressure on higher education, educators, individuals working in social sciences, policy makers and scholars engaged in curricula making.The second part demonstrates how global interactions between citizens from different countries with diverse understandings of human rights (from developed and developing democracies) question the link between human rights and it’s in(ex)clusive Western philosophies. Continuing inhumane actions around the globe reflect the failure of human rights law and human rights education in schools, higher education and society at large. The book shows that human rights education is no longer a blueprint for understanding human rights and its universal or contextual values presented for multicomplexial societies. The final chapters argue for new ontologies and epistemologies of human rights, human rights education and human rights literacies to open-up difficult conversations and to give space to dissonant and disruptive discourses. The many opportunities for human rights education and literacies lies in these conversations.

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Buchfleyer

 

Menschenrechtsverletzungen im Zusammenhang mit wirtschaftlichen Aktivitäten von transnationalen Unternehmen

Massoud, Sofia (Springer, 2018)

Dieses Buch analysiert, ob und wie transnationale Unternehmen durch rechtliche Bindungen effektiv zur Einhaltung elementarer Menschenrechte verpflichtet werden können. Darüber hinaus werden auch die gesellschaftspolitischen Aussichten möglicher Strategien reflektiert.

Das Buch zielt zwar auf alle Arten von Menschenrechten. Der Untersuchungsgegenstand ist jedoch bewusst auf die Kernarbeitsnormen der ILO beschränkt. Das Werk berücksichtigt gesellschaftsrechtlich verbundene Unternehmen ebenso wie die Möglichkeit einer Regulierung zum Schutz vor Menschenrechtsverletzungen im Zusammenhang mit wirtschaftlichen Aktivitäten von Unternehmen in globalen Lieferketten. Das Buch untersucht privatrechtliche und völkerrechtliche Strategien. Anhand ausgewählter Ansätze kommt die Autorin zu dem Ergebnis, dass keine rechtliche Notwendigkeit für den gegenwärtigen Zustand eines defizitären Schutzes vor Menschenrechtsverletzungen im Zusammenhang mit wirtschaftlichen Aktivitäten von Unternehmen besteht. Die Autorin legt dar, dass Defizite der Diskussion auch darin bestehen, dass regelmäßig eine Reflexion der Durchsetzungschancen und -möglichkeiten der an sich notwendigen rechtspolitischen Strategien fehlt.

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Buchflyer

 

Zivil- und strafrechtliche Unternehmensverantwortung für Menschenrechtsverletzungen

Herausgeber: Krajewski, Markus, Oehm, Franziska, Saage-Maaß, Miriam (Springer, 2018)

Der Band enthält Untersuchungen zu zivil- und strafrechtlichen Konsequenzen unternehmerischen Handelns bei Menschenrechtsverletzungen. Im Zentrum stehen dabei deutsches Zivil-, Handels- und Internationales Privatrecht sowie deutsches und internationales Strafrecht. Hinzu treten Analysen des englischen und US-amerikanischen Haftungsrechts. Die Beiträge dieses Bandes fassen den aktuellen Forschungs- und Diskussionsstand zusammen und zeigen sowohl rechtspolitische Handlungsmöglichkeiten als auch weiteren Forschungsbedarf auf. Die in dem Band erörterten und analysierten Fragen sind zugleich als Ausgangspunkt und Referenzrahmen für ein besseres Verständnis und eine Weiterentwicklung des Zusammenhangs von Wirtschaft und Menschenrechten.

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Human Rights and Religion in Educational Contexts

Coverbild des Bandes "Human Rights and Religion in Educational Contexts"Herausgeber: Pirner, Manfred L., Lähnemann, Johannes, Bielefeldt, Heiner (Springer, 2016)

What is the role of religion(s) in a human rights culture and in human rights education?How do human rights and religion relate in the context of public education?And what can religious education at public schools

contribute to human rights education?These are the core questions addressed by this book. Stimulating deliberations, illuminating analyses and promising conceptual perspectives are offered by renowned experts from ten countries and diverse academic disciplines.

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